Tall Ships Races in 2016 naar Antwerpen

— Tall Ships Races in 2016 naar Antwerpen

Zeilschool Enkhuizen

De Tall Ships Races, een wedstrijd tussen ’s werelds grootste en mooiste zeilschepen, komt in 2016 opnieuw naar Antwerpen. Dat heeft de organisatie, Sail Training International, aan de stad en het Gemeentelijk Havenbedrijf bevestigd. Het zal de zesde maal zijn dat de zeilwedstrijd Antwerpen aandoet.
De vorige keer dat de Tall Ships in Antwerpen aanlegden, in 2010, kwamen 750.000 bezoekers naar de Scheldekaaien en het Eilandje afgezakt om hen te bewonderen. Waar en wanneer de zeilschepen in 2016 precies te zien zullen zijn, is nog niet bekend.

Voor Antwerpen kadert het op regelmatige basis aantrekken van de Tall Ships Races in de inspanningen die de haven doet om zichtbaar te blijven voor de Antwerpenaar, ook al verschuiven de meeste havenactiviteiten zich steeds verder weg van de stad. De aanblik van de reuzegrote zeilschepen (met een minimumlengte van 9 meter) moet een idee geven van hoe het havengebeuren zich in het verleden voornamelijk langs de Scheldekaaien afspeelde.

Dit jaar trok de Tall Ships Race van het Franse Saint-Malo langs Spanje en Portugal naar Dublin in Ierland. In 2013 is de Baltische Zee aan de beurt, met start in het Deense Aarhus en eindigend in het Poolse Szczecin.
Bron: Gazet van Antwerpen

 

 

 

 

— Nieuw boek: ‘Lemsteraak. Trots der Zuiderzee’

Zeilschool Enkhuizen

Pure emotie, bijna dramatisch mooi is het om een Lemsteraak scherp aftekenend tegen dreigende luchten te zien varen. De Lemsteraak laat zich slechts door superlatieven beschrijven. Welk ander schip kent zo’n rijke historie? Al meer dan honderd jaar siert de Lemsteraak met haar fraaie lijnen de Nederlandse wateren. Dit schitterende schip verdient een prachtig naslagwerk. Een caleidoscoop van meer dan 110 jaar ijzeren/stalen Lemsteraken, van Eersteling tot Warber.

Hierin worden oude en nieuwe aken beschreven. Zowel de functionaliteit van visaken komt aan de orde als de fascinatie voor het snelzeilend model. Om veel aspecten goed in woord en beeld te krijgen, is een breed samengestelde groep medewerkers gevraagd om een bijdrage. Het begint, om een beeld te geven, met de visserij bij Lemmer op de Zuiderzee. En het eindigt bij de nieuwste vindingen om nóg sneller en gerieflijker met deze schepen te varen. Daartussen zit het verhaal van ontwerpen, bouwwijzen en tuigages, de (bescheiden) scheepssier en inbouwmotoren.

‘Lemsteraak. Trots der Zuiderzee’ is de titel van het 390 pagina’s tellende boek. Het boek verhaalt alle ontwikkelingen vanaf de eerste ijzeren Lemsteraak die 1898 bij Croles in IJlst werd gebouwd. De auteurs Dirk Huizinga en Klaas Jansma gaan eveneens uitgebreid in op de geschiedenis van de visserij.
Bestellen bij Uitgeverij Penn, prijs tot 1 januari: € 50,-

 

 

— Sluizen en bruggen rond IJsselmeer vraaggestuurd

Zeilschool Enkhuizen

LELYSTAD Rijkswaterstaat heeft op 1 november de ‘vraaggestuurde bediening’ ingevoerd op de Ketelbrug, Ramspolbrug, Eilandbrug, Roggebotsluis, Stevinsluis, Naviduct en Krabbersgatsluizen. De vraaggestuurde bediening geldt op de Ketelbrug, Ramspolbrug, Eilandbrug en Roggebotsluis in de periode van 1 november tot 1 april. Op de Stevinsluis, Naviduct en Krabbersgatsluis is de bediening vraaggestuurd van 1 november tot 1 april tussen 17:30 en 08:30 uur en van 1 april tot 1 november tussen 22:00 en 06:00 uur.

Brug-/sluisbediening moet bij vraaggestuurde bediening telkens vier uur tevoren worden aangevraagd. De brug- en sluiswachter is niet permanent aanwezig op het object, hij bedient meerdere objecten en pendelt daartussen heen en weer. Door de wijziging van het bedieningssysteem kan er volgens Rijkswaterstaat ‘enige wachttijd’ ontstaan. Het telefoonnummer voor deze bediening is 0517 578 173.
Meer info: Rijkswaterstaat (pdf)