Winter welvaart

De opbouw voor de zesde editie van WinterWelVaart, die vrijdag van start gaat, is begonnen. WinterWelVaart is een bijzonder winterevenement in de binnenstad van Groningen en vindt elk jaar plaats: dit jaar van vrijdag 14 tot en met zondag 16 december. De Hoge en Lage der A vormen tijdens WinterWelVaart het toneel voor een bijzondere en gezellige kerstmarkt.
Verschillende houten kraampjes en houten huisjes zijn gevuld met speciale producten waar je goed kunt slagen voor je lastminute kerstcadeautjes. Natuurlijk zijn er ook genoeg plekken waar je even een korte pauze kunt nemen en genieten van iets warms om te eten of drinken.
Speciaal voor WinterWelVaart liggen er ieder jaar tientallen (historische) charterschepen aan de Hoge, Lage der A en Pottebakkersrijge waarop een programma plaatsvindt vol muziek, theater, lezingen, maar ook signeersessies van onder meer Ard Schenk, Barbara Stok en Jean Pierre Rawie. Ook is het Noordelijk Scheepvaartmuseum gratis toegankelijk.

Daarnaast presenteert WinterWelVaart de Sterrenbeeld Kunstroute, die plaatsvindt op verschillende locaties aan de Hoge en Lage der A en Noorderhaven. Aan boord van schepen en op de wal vind je werk van kunstenaars die wonen en werken in het A-kwartier en van een aantal bijzondere gastexposanten.
Verder vind je een uitgebreid programma met kinderactiviteiten, theater, literatuur, film, lezingen en de nodige plekken langs de kade en op de schepen voor een gezellige pauze.
Het complete programma vind je op www.winterwelvaart.nl

 

 

— Gratis hout voor replika Willem Barentsz

zeep

Op 6 december 2012 schonk Staatsbosbeheer eikenhout voor de replica van het expeditieschip waarmee Willem Barentsz naar Nova Zembla voer. Met deze schenking sponsort Staatsbosbeheer een bijzonder cultuurhistorisch project. Het hout komt uit de bossen van Landgoed Slangenburg bij Doetinchem.

In de 16e eeuw werd er ook hout uit de Achterhoekse bossen gebruikt voor de bouw van het schip. Nu worden de bomen die dood zijn of dreigen om te vallen geschonken voor de recontructie van het orginele schip. Initiatiefnemer voor de reconstructie van het expeditieschip Gerald de Weerdt is blij met de vracht hout uit de bossen van de Slangenburg. “Hier groeit mooi zwaar eiken hout en dat was 500 jaar geleden de reden waarom dit voor de scheepsbouw werd gebruikt. Maar ook omdat er transport mogelijk was via de rivieren naar de Zuiderzee.”
Gezocht is naar bomen met kromme takken vanwege de ronde vormen van het ongeveer 25 meter lange schip, dat in Harlingen in aanbouw is. De Stichting Expeditieschip Willem Barentsz streeft naar een zo zuiver mogelijke reconstructie van het originele schip.
Bron: Staatsbosbeheer

 

 

— WR-160 top in afval vissen

zeep

Voor de derde keer op rij is de KIMO Fishing For Litter Award uitgereikt aan de bemanning van de kotter WR-160 Barentszzee van schipper-eigenaar Martien van der Burg. De kotter heeft het afgelopen jaar 82 bigbags met afval opgevist en aangeland in Den Oever. Burgemeester Enno Bijlstra overhandigde de prijs in het visafslaggebouw van Den Oever aan de echtgenotes van de bemanning, omdat die zelf op dat moment op lagoustines aan het vissen was.

KIMO-voorzitter Wim Westerman prees de bemanning en vond het opmerkelijk dat in Den Oever, relatief toch een kleine vissershaven, meer dan 10% van al het door Nederlandse vissers opgeviste afval wordt aangeland. ‘Op Wieringen doen 10 visserijbedrijven mee aan het Fishing For Litter-project. Samen leveren zij jaarlijks zo’n 49 ton afval in dat is opgevist uit zee.’ Aan het project nemen intussen al meer dan 100 Nederlandse kotters uit 12 havens deel. Samen zijn ze jaarlijks goed voor 400 ton zwerfvuil dat in plaats van terug te gooien in zee nu aan boord wordt verzameld in bigbags. KIMO kent elk jaar in elke haven een prijs uit aan de kotter die het meeste opgeviste afval heeft ingeleverd. Doel van de organisatie is de zeeën en stranden schoner te maken en te houden. (PAS)
Lees het uitgebreide artikel van PAS in de papieren of digitale Schuttevaer

 

 

— Bouw Johan Frisosluis weer opgepakt

zeep

Naast de bestaande Johan Frisosluis wordt een nieuwe sluis gebouwd. Onderdeel van de werkzaamheden is de ombouw van de installaties van de bestaande sluis. Daarom moest de huidige sluis enige tijd dicht. Door de vondst van verontreinigingen, ligt de bouw sinds begin november stil. Door deze bouwstop zijn de geplande werkzaamheden aan de bestaande sluis uitgesteld.
De bouwwerkzaamheden rondom de tweede sluis in Stavoren zijn weer hervat. De werkzaamheden waren gestaakt, nadat er begin november verontreinigingen werden aangetroffen. Onderzoek laat zien dat de verontreiniging meevalt. Door de bouwvertraging zijn de geplande werkzaamheden aan de bestaande sluis uitgesteld. Het vaarverkeer kan voorlopig weer gebruik maken van de sluis.
Hoe groot de gevolgen van de vertraging precies zijn is nu nog niet bekend, schrijft de Friese Meren.

 

 

— Assurantiebelasting naar 21 %

zeep

Op 6 november heeft staatssecretaris Weekers een brief naar de Tweede Kamer gezonden waarin hij aangeeft dat de verhoging van de assurantiebelasting van 9,7 % naar 21 % ingaat op 1 januari 2013. Deze verhoging zal van toepassing zijn op alle premiebetalingen vanaf 1 januari 2013. Als verzekerde kan je voordeel halen uit dit laatste, je kan namelijk je verzekeringspremie in één keer voldoen vóór 1 januari 2013. Je besparing bedraagt dan zo’n 11,3 % van je netto verzekeringspremie. Dit is echter nog niet zeker.

Het nieuwe kabinet beoogt met de verhoging een extra belastingopbrengst te realiseren vam € 1.222 miljoen. Mocht dit niet gehaald worden doorat veel verzekerden de premie over 2013 vóór 1 januari 2013 betalen dan kan een correctiemaatregel worden toegepast. Door een koninklijk besluit kan dan alsnog besloten worden dat het nieuwe tarief van 21 % óók van toepassing is op premies die vóór 1 januari 2013 betaald zijn en betrekking hebben op de periode ná 1 januari 2013.
Wanneer deze maatregel wordt toegepast zal alsnog de verhoging van de assurantiebelasting verschuldigd zijn. Betaal je op of ná 1 januari dan zal je in ieder geval onder de verhoogde assurantiebelasting vallen.
Bron: EFM

 

 

— Stoer Adviseurschap

zeep

Wilt u met een kleine bemanning een seizoen lang lekker werken? Wilt u goede contacten met alle zakenpartners aan de wal? Wilt u knopen doorhakken ten aanzien van die incidentele ‘customer from hell’? Stoer Adviseurschap staat voor een goede voorbereiding op het komende seizoen.

Wilt u grip krijgen op de cultuur aan boord? Weten hoe het zit met sociaal en met emotioneel gedrag? We zijn gewend met zeevarenden daarop in te gaan. Al jaren. Dat gaat van grote lijnen, via de praktijk, naar beslissende details.

Wilt u aan boord het beste uit mensen halen? Daar bestaat geen radar voor, en geen dieptemeter, en uw gevoel is ook niet altijd voldoende. Stoer Adviseurschap is een activiteit van The Black Box. Kijk op onze website, maak een afspraak voor een kennismakings-gesprek, in Sneek. Aan dat gesprek zijn geen kosten verbonden.
Bob Maas The Black Box, Sneek

 

 

— Subsidie AIS stopt per 31 december

zeep

De Tijdelijke Subsidieregeling Inland AIS-apparaten binnenvaart eindigt per 31 december 2012. Tot die datum worden aanvragen in behandeling genomen. Nieuw is dat de uiterlijke aanleveringdatum van alle vereiste stukken is verruimd naar 1 mei 2013. De tijdelijke subsidieregeling is op 2 december 2009 gestart en heeft daarmee ruim 3 jaar gelopen. De regeling is succesvol geweest, want circa 5100 schepen zijn met behulp van de subsidie voorzien van een AIS.

Tot en met 31 december 2012 worden aanvragen voor subsidie nog in behandeling genomen. In de regeling is bepaald dat een aanvraag tevens volledig moet worden ingediend. Dat wil zeggen dat de inbouwverklaring bij de aanvraag moet worden gevoegd.
Tijdens de begrotingsbehandeling op 22 november 2012 heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu, mevr Schultz van Haegen, aan de 2e Kamer toegezegd het completeren van de aanvraag langer de tijd te geven.

In de Staatscourant van vrijdag 7 december 2012 is gepubliceerd dat uiterlijk 1 mei 2013 alle vereiste stukken moeten zijn aangeleverd. Dit betekent dat nu de mogelijkheid wordt geboden om uiterlijk 31 december 2012 subsidie aan te vragen maar een Inland AIS apparaat pas later in te bouwen met als voorwaarde dat uiterlijk 1 mei 2013 alle vereiste stukken zijn aangeleverd!
Bron: Maritiem nieuws

 

 

— Walvis in problemen bij Texel

zeep

12-12-2012 Voor de kust van Texel is woensdagochtend een walvis in de problemen gekomen. Het dier is gestrand bij de Razende Bol, een zandplaat in de Waddenzee. Er is een actie op touw gezet om de walvis te redden, maar toen de duisternis inviel werd deze beëindigd, meldt natuurcentrum Ecomare.

Het gaat volgens Ecomare om een bultrug. Het dier lag in eerste instantie nog gedeeltelijk onder water. De ruim twaalf meter lange bultrug zwaaide met zijn staart, maar zag er al meteen verzwakt uit. Ecomare hoopte dat het beest op eigen kracht kon wegzwemmen met de opkomende vloed, maar dat is tot op heden niet gelukt.

Naast Ecomare zijn bij de reddingsactie onder meer de KNRM en de marine betrokken. Het is ongebruikelijk dat bultruggen stranden op zandplaten. “Zeker in goede weersomstandigheden”, aldus Ecomare. Strandingen zijn gevaarlijk voor bultruggen. Het gewicht van het lichaam drukt op vitale organen zoals de longen. Hierdoor kunnen de beesten overlijden.
Bron: Binnenlands Nieuws

 

 

— Documentairemaker Pim Korver overleden

zeep

Documentairemaker en cameraman Pim Korver is donderdag op 75-jarige leeftijd overleden. Dat werd zaterdag bekendgemaakt. Korver werkte meer dan 40 jaar in de televisie- en filmwereld, voor onder meer het NOS Journaal en de programma’s Brandpunt en Sport in Beeld (de voorloper van Studio Sport).

Hij filmde vooral nautische zaken als schoen, vissers en zeilers. Ook filmde hij frequent tijdens het jaarlijks skûtsjesilen in Friesland. Korver maakte ook verscheidene documentaires, vaak over bergingswerkzaamheden van scheepswrakken. Voor de film over de berging van de gezonken veerboot Herald of Free Enterprise kreeg hij de onderscheiding ‘Beste Film van de Eeuw’. Korver was Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

 

 

Zeepost is een uitgave van Wouter van Dusseldorp.
Het auteursrecht berust bij de oorspronkelijke bronnen.
De meeste links in Zeepost zijn beperkt houdbaar.
Zeepost brengt o.a. nieuws van de BBZ.
Zeepost wordt mede mogelijk gemaakt door Bataviahaven en EFM verzekeringen.
Heb je zelf nieuws voor zeepost: mail aan wouter@zeepost.info
Voor het archief van zeepost ga je naar: archief
Jouw vrijwillige bijdrage kan je overmaken naar ‘Zeepost’, bankrekening nr. 65.77.40.144 in Hoorn